6. Hvad virker på Facebook?

For at overdrage Mere Munch til Søren Sønderstrup, Bjarne Bækgaard og resten af de ansatte på ARoS, har vi udarbejdet denne køreplan for, hvad vi mener, der bør foregå på ARoS’ Facebookside under resten af Edvard Munch Angst/Anxiety udstillingen. Derudover har vi lavet en plan for, hvordan man i fremtiden kan give ARoS’ udstillinger et ekstra lag på Facebook.

 

Køreplan for resten af Edvard Munch Angst/Anxiety:

– Hold niveauet af opdateringer højt, gerne en om dagen. De behøver ikke allesammen at være Munch relaterede. Hvis der ikke er noget oplagt at lægge på, så læg et Munch-citat på, som vi ikke har brugt endnu.

– Fortsæt med at skifte coverbillede hver tirsdag.

– Lav opdateringer med besøgstal. Det er tydeligt, at folk gerne vil like opdateringer, der viser, at det går godt på ARoS.

– Lav “fik du set” eller “fik du læst”- opdateringer og genudgiv noget af det, som vi allerede har postet før.

– mere fokus på Youtube-kanalen. ARoS producerer mange videoer, og det tiltrækker et yngre publikum.

– På Munchs dødsdag den 23. januar ville det være oplagt at gøre noget specielt. Knut Hamsun skrev et fint mindeord, som man eventuelt kunne poste.

– Vi har sørget for, at der ligger både en artikel (Munch på flere måder) og en Google Map klar til jer, så de kan bruges i opdateringer, når det passer jer.

 

Giv udstillingen et ekstra lag – Køreplan:

Vi har gjort os en del erfaringer med de posts vi har lagt på ARoS’ Facebookside de sidste tre måneder.

– En post om dagen holder Weekly Total Reach oppe. Det er selvfølgelig noget, som man må holde øje med løbende, hvis folk bliver trætte af det, må man prøve med noget nyt.

– Gem gerne en opdatering til dagen efter, hvis der allerede er lagt en på siden den dag.

– Billedeopdateringer engagerer brugerne til at kommentere og like

– Rene tekstopdateringer, når ud til flere mennesker

Gennem vores diskursanalyse kom vi frem til forskellige alternative veje, man kunne gå som operatør af ARoS-facebookside. Den vigtigste erkendelse var, at man burde forfølge oplysningsdiskursen noget mere.

Hvis ARoS på facebook kunne oplyse folk om gratis kunst i deres nærhed, streetart med mere, tror vi at man ville kunne styrke profilen som et demokratisk museum, samtidig med at det ville opfordre folk til selv at komme med inputs til, hvor man kan finde kunst i Aarhus på små hemmelige steder.

Vi tror på, at man ved at køre det kunstfagligepersonale i stilling, så de kan diskutere kunst med brugerne og komme med svar på deres spørgsmål, kan få mere gang i et community på siden. Anne Mette Thomsen, udstillingskoordinator, har blandt andet besvaret nogle spørgsmål på Facebook, og det gav en rigtig fin dialog med brugerne.

Det er samtidig vigtigt at få svaret ALLE, der stiller spørgsmål på siden, så brugerne får en fornemmelse af, at der sidder nogen på den anden side.

På Munch Museet i Oslo inviterer museet før hver udstilling en række unge meningsdannere til forpremiere. Det er bloggere og kulturpersonligheder, der efter først til mølle-princippet kan melde sig til et ‘pressemøde’ for unge. Det kunne være et supplement til ARoS27.

Skriv en kommentar

Du kan anvende følgende HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>